Katharina Fritsch (born February 14, 1956 in West Germany) is a contemporary sculptor. She currently lives and works in Düsseldorf. Katharina Fritsch is known for her sculptures and installations that reinvigorate familiar objects with a jarring and uncanny sensibility. Her works’ iconography is drawn from many different sources, including Christianity, art history and folklore.
In her working process, Fritsch combines the techniques of traditional sculpture with those of industrial production. While many of her early works were handcrafted, Fritsch now makes only the models for her sculptures and then hands these over to a factory for production, to near-pathological specifications. Many are made as editions, meaning that multiple casts are taken from one mould.[
Katharina Fritsch (natoail 14 febbraio 1956 in Germania Ovest) è una scultrice contemporanea. Attualmente vive e lavora a Düsseldorf. Katharina Fritsch è nota per le sue sculture e installazioni che rivisitano oggetti familiari con una sensibilità stridente e inquietante. L’iconografia delle sue opere è ispirata da molte fonti diverse, tra cui il cristianesimo, la storia dell’arte e del folklore. Nel suo processo di lavorazione, Fritsch combina le tecniche di scultura tradizionale con quelle di produzione industriale. Mentre molti dei suoi primi lavori sono stati fatti a mano, Fritsch crea ora solo i modelli per le sue sculture e poi li consegna ad una fabbrica per la produzione, con le specifiche. Molte opere sono realizzate come edizioni, il che significa che più calchi sono prese da uno stesso stampo.